Incepand cu aparitia OUG 34/2006 in Romania a aparut platforma de achizitii publice www.e-licitatie.ro mai cunoscuta cu numele de SEAP – Sistemul Electronic de Achizitii Publice. Dupa cateva sincope la inceput, SEAP-ul a functionat bine sub brouse-ul Internet Explorer. Utilizatorii au remarcat stabilitatea in functionare si, dupa ce i-au invatat structura logica, usurinta de folosire.
Datorita schimbarilor legislative si a evolutiei tehnologiei informatiei din ultimii ani au fost solicitate si alte functionalitati ale platformei de achizitii publice. Cea mai importanta si mai pertinenta a fost folosirea ei si pe dispozitivele mobile. De aceea, la promulgarea legilor achizitiilor publice din anul 2016 a fost lansat in versiune DEMO noul SEAP denumit SICAP – Sistemul Informatic Colaborativ pentru mediu performant de desfasurare al Achizitiilor Publice . Acesta a fost adaptat aplicarii Legii 98/2016 privind Achizitiile publice, 99/2016 privind achizitiile sectoriale, 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii si 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Utilizarea platformei nu mai este restrictionata la Internet Explorer pentru care Compania Microsoft nu mai ofera up-gradeuri si se pot folosi si alte brouse : Google Crome de exemplu.
Astfel incepand cu luna mai 2016 , o data cu aparitia noului pachet legislativ al achizitiilor publice, au functionat in aparale atat vechiul SEAP cat si noul SICAP (in varianta Demo pana in 02.04.2018).
Deoarece procedurile aflate in desfasurare la 02.04.2018 nu au putut fi migrate pe noua platforma de achizitii publice, au ramas in paralel ambele sisteme. Din aceasta cauza au aparut multe probleme pentru utilizatori: de la primele zile de folosire in care sistemul nou se bloca iar o achizitie directa abia se putea face intr-o ora , de la functionarea greoaie a platformei (care inca isi face simtita prezenta) si pana la splitarea in doua a listei achizitiilor directe deja atribuite ceea ce duce la imposibilitatea urmaririi instantanee a respectarii pragurilor pentru stabilirea procedurii de aplicat. De asemenea , de multe ori apare blocarea sistemului si “aruncarea” utilizatorului afara din sistem , acesta trebuind sa se relogheze.
In prezent sistemul are o functionare inca greoaie care alaturi de noul design tip “magazin on-line” creeaza probleme utilizatorilor. Aparitia “cosului de cumparaturi” pentru achizitia directa este utila in cazul achizitionarii mai multor produse/servicii/lucrari de la acelasi ofertant dar ingreuneaza procesul de achizitie in cazul in care se cumpara doar un articol.
Pentru celelalte proceduri (procedura simplificata, achizitia directa, etc.) posibilitatea de a importa documente direct din calculator, fara trecerea lor printr-un director intermediar ca in Sistemul Electronic de Achizitii Publice , este o imbunatatire a vitezei de lucru.
Ofertantii nu mai pot vedea documentele incarcate de o autoritate contractanta in cadrul unei proceduri decat daca se logheaza la sistem, ceea ce duce la aparitia unor pierderi de timp nejustificate. Consideram ca trebuie remediata aceasta problema care duce la incalcarea principiilor enuntate in toate legile achizitiilor publice si anume principiul transparentei. Faptul ca un posibil ofertant vede codul CPV, valoarea estimata (a achizitiei sau a loturilor) nu ii furnizeaza suficiente informatii pentru a putea lua o hotatrare in ceea ce priveste participarea sau neparticiparea la o procedura fiind obligatorie inscrierea lui in SICAP.
In concluzie, vechiul Sistemul Electronic de Achizitii Publice trebuia schimbat ca o necesitate la schimbarile legislative si ale tehnicii informatice, dar noul SICAP inca nu se ridica la inaltimea asteptarilor. Are noi facilitati utile: folosirea si a altor brouse de internet, posibilitatea incarcarii directe a documentelor, etc ; dar si parti care trebuiesc rezolvate: stabilitate in functionare, incalcarea principiului transparentei, remedierea vitezei de lucru.