Legislatie achizitii publice

In vederea ajutarii agentilor economici castigatori ai procedurilor de achizitie publica Guvernul Romaniei a emis  OUG 136/2022 care prevede o serie de modificari in ceea ce priveste constituirea Garantiei de participare. In prezent Garantia de participare este mai usor si mai clar de depus, ceea ce ajuta ofertantii in cadrul contractelor majore de investitii. De asemenea, stabilirea unor praguri in cazul achizitiilor al caror obiect este de o complexitate ridicata, ajuta Autoritatea contractanta sa fie asigurata impotriva comportamentului incorect al unor ofertanti . Astfel noul act normativ prevede: 

“Art. IV.

La articolul 154 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 390 din 23 mai 2016, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(4) Garanţia de participare sau, după caz, garanţia de bună execuţie trebuie să fie irevocabilă, necondiţionată şi se constituie prin:

  1. a) virament bancar;
  2. b) instrumente de garantare emise în condiţiile legii astfel:

(i)scrisori de garanţie emise de instituţii de credit bancare din România sau din alt stat;

(ii)scrisori de garanţie emise de instituţii financiare nebancare din România sau din alt stat pentru achiziţiile de lucrări a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 40.000.000 lei fără TVA şi respectiv pentru achiziţiile de produse sau servicii a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 7.000.000 lei fără TVA;

(iii)asigurări de garanţii emise:

– fie de societăţi de asigurare care deţin autorizaţii de funcţionare emise în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene şi/sau care sunt înscrise în registrele publicate pe site-ul Autorităţii de Supraveghere Financiară, după caz;

– fie de societăţi de asigurare din state terţe prin sucursale autorizate în România de către Autoritatea de Supraveghere Financiară;

  1. c) depunerea la casierie a unor sume în numerar dacă valoarea este mai mică de 5.000 lei;
  2. d) reţineri succesive din sumele datorate pentru facturi parţiale, în cazul garanţiei de bună execuţie;
  3. e) combinarea a două sau mai multe dintre modalităţile de constituire prevăzute la lit. a)-c), în cazul garanţiei de bună execuţie.”

De asemenaea au fost schimbata in acest sens si Legea 101/2016 prin care se stabilesc caile de atac impotriva deciziilor AC:

„Art. VI

La articolul 71 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 392 din 23 mai 2016, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(6) Garanţia de participare trebuie să fie irevocabilă, necondiţionată şi se constituie prin:

  1. a) virament bancar;
  2. b) instrumente de garantare emise în condiţiile legii astfel:

(i)scrisori de garanţie emise de instituţii de credit bancare din România sau din alt stat;

(ii)scrisori de garanţie emise de instituţii financiare nebancare din România sau din alt stat pentru concesiunile de lucrări a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 40.000.000 lei fără TVA şi respectiv pentru concesiunile de servicii a căror valoare estimată este mai mică sau egală cu 7.000.000 lei fără TVA;

(iii)asigurări de garanţii emise:

– fie de societăţi de asigurare care deţin autorizaţii de funcţionare emise în România sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene şi/sau care sunt înscrise în registrele publicate pe site-ul Autorităţii de Supraveghere Financiară, după caz;

– fie de societăţi de asigurare din state terţe prin sucursale autorizate în România de către Autoritatea de Supraveghere Financiară;

  1. c) depunerea la casierie a unor sume în numerar dacă valoarea este mai mică de 5.000 lei;
  2. d) combinarea a două sau mai multe dintre modalităţile de constituire prevăzute la lit. a)-c), în cazul garanţiei de bună execuţie.”